Grundskole
Gratis

Hedens hemmeligheder

Billede

Beskrivelse

Tag med på en spændende tidsrejse og oplev livet på den jyske hede i gamle dage! Gennem fortælling, aktiviteter og levende historieforløb bliver eleverne en del af en fængslende fortælling om at skabe sig et liv og en fremtid på heden.

🔹 På museet: Eleverne starter som den yngste søn eller datter på gården, uden arv og med en usikker fremtid. De oplever livet på gården, hører om de hårde kår og prøver kræfter med praktiske opgaver som at karte uld.

🔹 På heden: Dagen efter rejser eleverne til den lille hedegård Kirstinelyst på Randbøl Hede, hvor de møder den kloge kone, naturvejleder Helle Thuesen Westergaard. Her lærer de at udnytte hedens ressourcer – de binder lyngkoste, ser på hedejord og spinder uld mm.

En gennemgående fortælling: Eleverne er ikke bare tilskuere – de er hovedpersonerne i historien. De får muligheden for at opleve, hvad det vil sige at starte forfra og skabe sig et nyt liv med hjælp fra naturens skjulte skatte.

 

I skal selv sørge for transport. Til dette forløb kan I søge transportpuljen. Søg transportpuljen på Intra. Har du spørgsmål til transportpuljen, kontakt Marlene på marlt@vejle.dk eller 76815064. 

 Adresserne er: 

Museum Give
Donneruplundvej 2
7323 Give

Naturrum Kirstinelyst, Randbøl Hede
Frederikshåbvej 41
7183 Randbøl

Forberedelse

Som forberedelse anbefaler vi at læse og analysere en eller flere af følgende digte, der handler om heden:

St. St. Blicher – ”Kjær est du fødeland, sødt er dit navn”
Steen Steensen Blicher: »Kjær est du Fødeland, sødt er dit Navn« fra Digte (1847)

Grundtvig – ”Jyllands pris”
N.F.S. Grundtvig: »Jyllands Priis«

H.C. Andersen – ”Jylland mellem tvende have”

H.C. Andersen: »Jylland«

Jeppe Aakjær – ”Den kjære brune hede”, ”På hedens høje”

Jeppe Aakjær: »Den kjære brune Hede« fra Vejr og Vind og Folkesind (1916)

Efterbehandling

Her følger fire forslag til, hvordan I kan arbejde videre hjemme i klassen:

 

1. Kreativ skrivning: "Mit liv på heden"

Eleverne kan skrive en dagbog fra perspektivet af deres karakter (den yngste søn eller datter). De kan beskrive deres daglige liv, udfordringer, og håb for fremtiden. Alternativt kan de skrive et brev til en ven eller et familiemedlem, hvor de fortæller om deres oplevelser på heden.

2. Digterværksted: 

Skriv jeres egne hededigte.

Efter at have arbejdet med Blicher, Grundtvig, Andersen og Aakjær kan eleverne prøve at skrive deres egne digte om heden – enten i klassisk stil eller mere moderne udtryk.

3. Rollespil: Livet på heden

Lad eleverne lave små dramatiseringer, hvor de viser forskellige scener fra livet på heden. De kan for eksempel spille en familie, der diskuterer, om de skal blive på gården eller prøve lykken et andet sted.

4. Historisk debat: Fordele og ulemper ved at leve på heden

Del klassen op i grupper, hvor nogle skal argumentere for, hvorfor det var værd at prøve at bosætte sig på heden, mens andre skal argumentere for, hvorfor det var en hård og nærmest umulig opgave. Grupperne kunne evt. bestå af folk fra København/Christiansborg der gerne vil have mere landbrugsjord kontra hedebønder ved, hvor fattig jorden er, og hvor svært livet er derude. 

Formål

Eleverne oplever på egen krop, hvordan familievilkår, traditioner og naturens luner kunne sætte retningen for et menneskeliv. Gennem sanselige og konkrete oplevelser opnår eleverne både en historisk og naturvidenskabelig viden.

Praktisk information

Sted
Ikke angivet
Skjul detaljer

Adresserne er: 

Museum Give
Donneruplundvej 2
7323 Give

Naturrum Kirstinelyst, Randbøl Hede
Frederikshåbvej 41
7183 Randbøl

I skal selv sørge for transport. Til dette forløb kan I søge transportpuljen. Søg transportpuljen på Intra. Har du spørgsmål til transportpuljen, kontakt Marlene på marlt@vejle.dk eller 76815064. 

 

 

Forløbstype
Forløb med formidler
Forløb til egen undervisning
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Billedkunst
Dansk
Drama
Historie
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
Max 28
Periode
Hele året
Skjul detaljer

Forløbet varer to dage. I besøger Museum Give om onsdagen kl. 9-11 (med mulighed for at blive på museet bagefter). og Randbøl Hede om torsdagen kl. 9-13.

Der er plads til fire klasser i 2025 – én klasse per uge.

Uge 34: 20. og 21. august

Uge 35: 27. og 28. august

Uge 38: 17. og 18. september

Uge 39: 24. og 25. september

Varighed
2 dage
Skjul detaljer

I besøger Museum Give om onsdagen og Randbøl Hede om torsdagen.

Emneområde
Demokrati og medborgerskab
Kulturhistorie og tro
Litteratur, medier og sprog
Naturvidenskab
Tværfaglige tilbud
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg

Plakat om Hedens hemmeligheder

Print denne plakat og hæng den op på skolen. Eller send den videre til din kollega.

Tilmelding

Gratis

I kan tilmelde jer eller lave en forhåndsbooking, også før I har fået tilsagn til transportpuljen. Skriv til Helle på hethu@vejle.dk og angiv: 

  • Hvilke datoer I ønsker
  • Hvilken årgang det er
  • Hvor mange elever der er i klassen

Forløb tildeles efter først-til-mølle-princippet, men vi modtager kun én klasse fra hver skole. Da forløbet afvikles for første gang i 2025, prioriterer vi at få inputs fra fire forskellige skoler.