Gratis

Blæret tang! Kend mig og spis mig...

Beskrivelse

Forløbet giver eleverne viden om, hvad tang er og hvilken rolle den spiller i havet. Forløbet introducerer dem til almindelige danske arter af tang.

Vi kan også sætte fokus på tang som tilsætning i fødevarer. Eleverne bliver klogere på, hvilke egenskaber tang har og vi undersøger, hvilke fødevarer og kosmetiske varer tang indgår i. 

Tang er sundt og tilgængeligt, og er en fødevare vi sansynligvis kommer til at spise mere af i fremtiden. Det er derfor oplagt, at vi smager på tangen og evt. laver mad med tang i. Hvis forløbet inddrages i madkundskab kan denne del selvfølgelig opprioriteres.

 

Forløbet kan foregå hele året, enten ved stranden (i sommerhalvåret) eller på skolen (vinter eller sommer).

Forløbet tilpasses i forhold til klassetrin og fag. Forløbet kan indgå i natur og teknologi, madkundskab eller tværfagligt.

Formål

At give eleverne kendskab til makroalger og deres egenskaber og livsvilkår.

At give eleverne kendskab til almindelige arter af tang.

At styrke undersøgelseskompetencen.

At stifte bekendtskab med nye typer af bæredygtige fødevarer og fremme madmod.