Sanser, farver og former

Beskrivelse

Hvordan dufter blå? Hvordan lyder gul? Og hvordan mærkes formerne i et maleri?

I undervisningsforløbet ’Sanser, farver og former’ har vi fokus på, at eleverne oplever, sanser og lærer om farver og former gennem fælles oplevelser, leg med sanserne, billedsamtaler, fortælling og kreative aktiviteter.

  

Aktiviteter

Forløbet indledes med en fælles billedsamtale og sanserejse ind i Asger Jorns maleri ”Påtrængende Væsner….”, hvor vi sammen med eleverne oplever, og går på opdagelse i Jorns farve- og formunivers. Herefter inddeles eleverne i to hold, hvis der er flere end 20 elever i klassen, og holdene prøver skiftevis nedenstående aktiviteter.

I ‘Sanseværk’, Vejle Kunstmuseums nye permanente oplevelsesunivers for børn, får eleverne et sæt sansekort med aktiviteter, som de laver sammen parvis. De spiller farveklange, bygger skulpturer med former, dufter og blander farver, prøver at kravle gennem hele farvecirklen og meget andet.

I portræt udstillingen ‘Se Mig’ får eleverne fortællingen om Vilhelm Lundstrøms verden af farver og former. Efterfølgende laver eleverne deres egne parafraser, inspireret af Lundstrøms værk ‘Siddende kvinde’, og det, de har lært om hans formsprog.

Vi slutter af med en fælles opsamling på dagen.

Efterbehandling

 

 

Formål

Kompetenceområde: 

Billedanalyse og billedfremstilling 

 

Kompetencemål: 

Eleverne kan samtale om egne og andres billeder. 

Eleverne kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sted
Vejle Kunstmuseum
Flegborg 16-18
7100 Vejle

Vi mødes enten foran hovedindgangen, hvis skoleforløbet er inden kl 11, eller ved receptionsskranken, hvis skoleforløbet er efter kl 11.

Undervisningsmateriale

Lærerguide til aktivitet i Sanseværk