Den vellykkede folkeafstemningen om grænsedragningen mellem Danmark og Tyskland i 1920 er stadig den dag i dag en utrolig sjælden og unik begivenhed i Europa. Det huskes i dag som et af de mest berømte øjeblikke i Danmarkshistorien, men optakten til grænsedragningen foregik dog langt fra problemfrit.
På Vejlemuseerne tilbydes et supplement til skoleelevernes undervisning omkring Genforeningen af Sønderjylland i 1920. Eleverne vil her aktivt skulle rekonstruere afstemningsforløbet via et dilemmaspil.
Igennem dilemmaspil arbejder eleverne med historiske scenarier, og identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor.
Det er en forudsætning for dette supplement, at eleverne har arbejdet med- og gennemgået forløbet for Genforeningen 1920 i den ordinære undervisning. Det foreslås endvidere fra Vejlemuseernes side, at eleverne har arbejdet med et eller flere af følgende emner:
Der er lavet en litteraturliste til inspiration til undervisningsmaterialet.
Forløbet lægger op til et videre arbejde med spørgsmålet ’Hvad er nationalidentitet? ’. Dette kan der med fordel arbejdes videre med hjemme på skolen, hvor dette arbejde eksempelvis kan resultere i et storyboard. Her kan eleverne via avis- og billedudklip vise hvad, nationalidentitet er for dem i dag.
Fag: Historie.
Kronologi, sammenhæng og historiebrug på regionalt og globalt niveau.
Eleverne videreudvikler kronologisk indsigt i forløbet før-, under- og efter Genforeningen 1920. Eleverne kan argumentere og diskutere løsningsforslag for datidens- og nutidens problematikker og for nationalidentitetsfølelse både dengang og i dag.
Eleverne kan forklare Genforeningen af 1920’ forløb og dennes sammenhæng med nutiden på et regionalt og globalt niveau.
Husk at tilmelding skal ske SENEST 14 dage i forvejen