Vi arbejder med forskellige typer af strategier, som dyr anvender for at overleve vinteren. Forløbet indeholder også lege og forsøg, der illustrerer udvalgte dyrs tilpasninger, eksempelvis pindsvinets nedkøling og svalens træk. Forløbet kan også indeholde en tur til et naturområde, hvor vi kan finde spor efter dyrene. Vi kan også trække på skolens dyresamling og finde eksempler på dyr med meget forskellige strategier.
Eleverne kender træk ved de forskellige årstider og årsagen til, at det bliver vinter.
I kan også arbejde undersøgelsesbaseret ved at opstille forskellige hypoteser om dyrenes strategier og undersøge, om de holder – eksempelvis:
Når I bliver klogere, kan I opstille nye hypoteser og finde ud af, om de holder stik – eller om der er undtagelser.
De yngste elever kan have undersøgt udvalgte, danske dyr inkl. deres fødevalg og vinterstrategi. Brug for eksempel disse:
Eleverne kan lave plakater/præsentationer af et bestemt dyr, herunder dets fødevalg og dets vinterstrategi.
Kende til forskellige dyrs tilpasninger og adfærd i relation til årstider – men også sammenhængen mellem et dyrs fødevalg og dets vinterstrategi.
Baggrundsviden om dyrene og den danske vinter. Fra Naturcenter Fosdalen
Aktivitetsark fra Naturhistorisk Museum