Forløbet træner elevernes undersøgelses- og modelleringskompetence og især evnen til at sortere/klassificere. Eleverne skal indsamle og sortere blade fra forskellige træer. Herefter skal de artsbestemmes vha. en simpel billednøgle. Afhængigt af aldersgruppen kan vi høre små fortællinger om udvalgte arter eller lave aktiviteter, der understøtter elevernes læring om træarter. Der kan naturligvis også arbejdes med træets opbygning generelt, fotosyntese og/eller skoven som økosystem – alt efter ønske.
Kan kombineres med en undersøgelse af skovens biodiversitet.
Det kan være en fordel, at eleverne kender et træs opbygning i rødder, stamme, blade etc. I kan også lære udvalgte træarter at kende på forhånd. Bøg, eg, ahorn, birk og rødgran er oplagte og meget udbredte i Danmark. Andre almindelige træarter er lind, birk, rødel, elm og hassel.
Endelig er det jo oplagt at arbejde med fotosyntese og skoven som biotop, herunder evt. forskel på løvskov og nåleskov.
Det er oplagt at arbejde med træets livscyklus og evt. menneskers anvendelse af træ samt bæredygtighedsperspektivet (f.eks. FSC-mærket træ), evt. i forbindelse med verdensmål.
Styrke naturfaglige kompetencer og kunne genkende almindelige, danske træer.
Forløbet er oplagt at gennemføre ved en af skovhytterne eller i skolens nærområde.