En naturvidenskabelig undersøgelse af et områdes biodiversitet kan inkludere observationer/optællinger af planter og dyr, temperaturmålinger og estimater af lysforhold. Evt. kan flere nærliggende lokaliteter sammenlignes, og eleverne kan komme med bud på, hvilke forhold der øger biodiversiteten.
Gode lokaliteter er de større skove, søer/vandhuller, Haraldskær, Runkenbjerg og Randbøl Hede.
Forløbet kan være en forberedelse på at skabe vildere områder på skolens areal.
Det er en fordel, hvis eleverne har kendskab til begrebet biodiversitet på forhånd. Det vil også være godt, hvis de har erfaring med at indsamle data, f.eks. vha. simpelt, digitalt udstyr.
Det er oplagt at arbejde videre på skolen med at øge biodiversiteten og monitere udviklingen, måske gennem flere år. I kan også bruge de indsamlede data til matematiske beregninger.
I "Undervisningsmaterialer" finder du et dokument om forskellige fødekædelege, der kan illustrere, hvordan elementer i et økosystem er indbyrdes afhængige. Der ligger også en satiretegning om natursyn - den kan danne udgangspunkt for en debat om natursyn og biodiversitet.
Forstå begrebet biodiversitet og klarlægge faktorer, der påvirker denne.
Styrke de fire naturvidenskabelige kompetencer og evt. matematiske kompetencer.
Gode lokaliteter er de større skove, søer/vandhuller, Haraldskær, Runkenbjerg og Randbøl Hede.
En samling af fødekædelege, der illustrerer naturelementers indbyrdes afhængighed af hinanden.
Satiretegning om natursyn - kan danne udgangspunkt for en snak om forskellige natursyn.