Grundskole

Vild mad (udskoling)

Billede

Beskrivelse

Eleverne indsamler urter, nødder og frugter fra naturen og bruger ingredienserne til at lave små retter, som typisk tilberedes på bål eller trangia. Forløbet kan kombineres med at dissekere dyr (f.eks. fisk eller fasaner). Undervejs arbejder eleverne med kendetegn for spiselige urter, regler for sankning, bæredygtighed og andre temaer, der måtte ønskes. Velegnet til valghold.
Vær obs på, at forløbet kan laves med udgangspunkt i skovens eller havets råvarer.
Der må påregnes udgifter til råvarer samt evt. transport til velegnet sankested.

Forberedelse

Det vil være oplagt at arbejde med bæredygtighed i madlavningen, herunder lokale råvarer.

I kan lave beregninger af et måltids CO2-udledning vha. https://denstoreklimadatabase.dk/ I kan også bruge CO2-pyramiden - se fil under Undervisningsmaterialer.

Efterbehandling

I kan koble forløbet med et længere forløb om måltidskultur.



 

Formål

Styrker især kompetencer inden for kompetenceområderne Mad og sundhed samt Fødevarebevidsthed i faget madkundskab.

 

Praktisk information

Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
Børn og unge med særlige behov
Fag
Biologi
Madkundskab
Pris
Antal
28
Periode
Hele året
Skjul detaljer

Der må påregnes udgifter til råvarer og evt. transport.

Forløbet er egnet april-september.

Varighed
Skjul detaljer

Varighed afhænger af de valgte aktiviteter og lokation.

Emneområde
Bæredygtighed, klima og verdensmål
Natur, friluftsliv og udeskole
Naturvidenskab
Krop, sundhed og seksualundervisning
Tværfaglige tilbud
Verdensmål
SDG
SDG
SDG