Med udgangspunkt i et tværfagligt forløb går vi på jagt efter trolde og spor efter dem. Gamle trolde kan gå i ét med træer og sten, men indimellem kan man stadig ane deres ansigtstræk. Vi bruger fantasien og finder troldeansigter, leder efter spor fra trolde og taler om, hvordan troldene lever. Måske laver vi selv troldeansigter med ler og arbejder sprogligt med deres levevis og familieforhold – her kan lægges vægt på brugen af navneord, udsagnsord eller tillægsord.
Andre overnaturlige væsener kan inddrages efter ønske.
Inden turen kan I læse/høre troldehistorier, synge troldesange, lave troldefamilier og finde på trolderim. Forløbet kan især understøtte danskfaget, idet det er oplagt at arbejde med personkarakteristik, rim og remser samt ordgrupper.
Skriv eller tegn en troldehistorie om en af de trolde, I mødte i skoven – eller den, I lavede i ler.
Styrke sproglige kompetencer
Aktivitetsmateriale fra Nationalmuseet om trolde og andre naturvæsener