Med en gåtur på stranden og evt. et rørebassin med dyr fra det lave vand undersøger vi havets dyreliv. Forløbet kan kombineres med et tema om mønstre, former og farver, eller eleverne kan lave landart med strandfund. Vi kan evt. fiske efter krabber (bedst juni-september), smage på rejer eller tang eller arbejde med stentyper.
Det er en god idé at arbejde med udvalgte havdyr, f.eks. alm. strandkrabbe, søstjerne, blåmusling og tangreje og/eller fjordreje. De ældre elever kan arbejde med vandkredsløb og saltvand kontra ferskvand. En god mulighed for at arbejde med faglig læsning.
I kan lave smukke tangbilleder med frisk tang, I tager med hjem. I kan også lave scenarier over et sundt havmiljø og et usundt/forurenet. Eller I kan skrive en lille fagbog om en udvalgt art.
Spirende kendskab til havet som økosystem og almindelige danske havdyr.
Oplagte steder er Brøns Odde, Tirsbæk Strand, Staksrode Skov, Ibæk Strandvej ved ishuset og Brejning Havn.