Vi indsamler data om biotiske og abiotiske faktorer og bruger dem til at vurdere åens biologiske tilstand og årsagerne hertil. Der kan sammenlignes med data fra en sø eller lægges vægt på fysisk-kemiske/geografiske forhold. Forløbet kan også indeholde et fokus på dyrenes tilpasninger og forskelle og ligheder mellem dyr i rindende og stillestående vand. Det er naturligvis også oplagt at arbejde med vandkredsløb og forureningskilder.
Det vil være godt, hvis eleverne på forhånd har lidt kendskab til overordnede dyregrupper i rindende vand, f.eks. vårfluer, ferskvandstanglopper, døgnfluer og slørvinger.
Eleverne kan også have arbejdet med vandkredsløb og ferskvandsbiotoper.
Det vil være oplagt at arbejde med, hvordan man øger økosystemets økologiske tilstand – hvilke virkemidler iværksætter kommunen for eksempel i vandløb? Hvordan laver man vandløbsrestaurering, og hvilke indikatorer holder man øje med i nyrestaurerede vandløb?
Kendskab til økosystemer i ferskvand, kompetencer i at gennemføre naturfaglige undersøgelser og indsamle data.
Simpel bestemmelsesnøgle til typiske dyregrupper i sø og vandløb. Udgivet af Statens Naturhistoriske Museum.
Artikel "Dyrene i drikkevandet" fra Weekendavisen 2019.