Grundskole
Gratis

Mikroforsker for en dag

Billede

Beskrivelse

Med udgangspunkt i et (på forhånd givet) undringsspørgsmål gennemgår eleverne et forskersprint, hvor de undersøger og eksperimenterer sig gennem en enkel, naturvidenskabelig problemstilling. Du får som lærer inspiration til, hvordan man kan lave små, naturvidenskabelige undersøgelser i den daglige undervisning.



 

Forberedelse

I kan undersøge, hvad en forsker er og hvordan man forsker. I kan også øve jer på mikroforskermetoden – find inspiration her: https://kriblekrable.dk/mikroforsker/.



 

Efterbehandling

I kan selv finde på undringsspørgsmål og herfra udvælge et egnet spørgsmål at forske i. Det træner elevernes naturfaglige kompetencer.

Eksempler på forskningsspørgsmål i børnehøjde:

- hvilken gynge er den mest populære på legepladsen?

- hvorfor varmer uld bedre end bomuld?

- hvilket krible-krable-dyr kilder mest?

- hvorfor hopper rejer?

- hvilke prutter lugter mest?

Formål

At lære at arbejde efter naturvidenskabelig metode.

Praktisk information

Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
Børn og unge med særlige behov
Fag
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Periode
Hele året
Varighed
3 timer
Skjul detaljer

Varighed afhænger af lokalitet og det valgte forskerspørgsmål.

 

Emneområde
Bæredygtighed, klima og verdensmål
Innovation og entreprenørskab
Natur, friluftsliv og udeskole
Naturvidenskab
Verdensmål
SDG