Bevæbnet med bakker og dåser lærer eleverne teknikker til at finde og indfange smådyr. Gennem lege og aktiviteter arbejder vi med udvalgte dyrs levevis og tilpasninger og med at passe på de små, levende væsener. Vi kan også efter ønske arbejde med ligheder/forskelle, observationer, tilpasninger, klassificering eller fødekæder.
Muligheder: Eleverne kender dyregrupper som insekter (seks ben) og spindlere (otte ben), krebsdyr (bænkebidere), orme og snegle. Eleverne kender til fuldstændig og ufuldstændig forvandling hos insekter. Eleverne kender udvalgte, almindelige dyr(egrupper), f.eks. mariehøne, græshoppe, (kors)edderkop, myre, bænkebider. Der er meget godt materiale på www.krible-krable.dk
Det er oplagt at arbejde med fødekæder. De yngste elever kan tegne/male udvalgte smådyr. Brug f.eks. ark fra Naturporten.
Styrke undersøgelseskompetencen og få kendskab til almindelige, danske smådyr og deres levevis.