Hvis du strejker, bliver du fyret!
Beskrivelse
Hvordan påvirkede bomuldsspinderierne Vejles udvikling – og hvilke spor har arbejdernes kamp sat i det samfund, vi kender i dag?
I dette engagerende undervisningsforløb oplever eleverne industrialiseringens Vejle helt tæt på.
Med Spinderihallerne som historisk ramme lærer de om arbejdernes vilkår omkring år 1900, og stilles over for nogle af de valg og dilemmaer, datidens spinderitøser måtte tage stilling til.
Gennem fortællinger, dilemmaspil og undersøgende arbejde i udstillingen På arbejde bliver historien levende. Eleverne får mulighed for at gå på opdagelse i autentiske omgivelser og undersøge og lære om, hvordan fagbevægelsens opståen og kampen for rettigheder har været med til at forme det moderne arbejdsmarked og velfærdssamfund.
Aktiviteter
I starten af forløbet kommer eleverne med på en rejse i Spinderihallernes autentiske ramme, hvor de gennem sanselig fortælling oplever rummet i både fortid og nutid, og får et indblik i arbejdernes hverdag og arbejdsvilkår.
Efterfølgende arbejder eleverne i grupper inde i industrialiseringsudstillingen ‘På arbejde’. Her tilegner eleverne selv viden om arbejdsvilkår, kampe og organisering i fagforeninger ved at være aktivt undersøgende i udstillingen.
Afslutningsvis får eleverne gennem dilemmaspil at mærke på egen krop, hvilke problematikker kampen om bedre arbejdsvilkår omhandlede. Dilemmaspillet tager udgangspunkt i en konkret historisk begivenhed, som fandt sted her i Vejle i 1895. Eleverne oplever begivenheden igennem flere perspektiver, hvor de bl.a. identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor, og hvordan de handlede derpå. Herigennem får eleverne indsigt i, hvordan industrialiseringen og arbejdernes kamp fik betydning for det samfund, som Danmark er i dag.
Forberedelse
Lærermaterialet kan downloades, og bruges som forberedelse til undervisningsforløbet.
Formål
Fag og fælles mål
Fag: Historie og samfundsfag
Kompetenceområde:
Det lokale, nationale og globale.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleverne kan forklare industrialiseringen i sammenhængen med konkrete begivenheder lokalt, nationalt og globalt, samt dens betydning og effekt på hverdagsliv og byudvikling.
- Eleverne tilegner sig viden om arbejdsvilkår, kampe og organisering i fagforeninger gennem selv at være aktivt undersøgende i udstillingen. Eleverne undersøger bl.a. arbejdsvilkårene blandt datidens jævnaldrende ved at afprøve en arbejdsopgave på egen krop. Gennem denne opgave kan eleverne identificere sig med industrialiseringens arbejdere, særligt børn og unge, og de problemstillinger, som de stod overfor dengang. Koblingen mellem dengang og nu muliggør en refleksion over brobygningen mellem fortid og nutid, og udvikler historisk empati.
- Eleverne oplever en konkret lokal begivenhed igennem flere perspektiver, hvor de gennem dilemmaspil bl.a. identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor, og hvordan de handlede derpå.
Praktisk information
Tilmelding
Husk at tilmelding skal ske SENEST 14 dage i forvejen: