Kan man forske, når man er tre år gammel?!? Sagtens!
I dette forløb får både børn og pædagogisk personale et solidt redskab til at arbejde systematisk med at understøtte børnenes nysgerrighed, undren og undersøgelser. F.eks. når de undersøger, hvordan man hurtigst kommer ned ad rutschebanen, når de undrer sig over, hvor smådyrene er om vinteren eller når de spørger, hvor istapperne er blevet af.
Forløbet består af:
Det er oplagt at arbejde med mikroforsker forud for uge 39, hvor der landet over afholdes mikro science festival. Man kan som institution tilmelde sig festivalugen og modtage inspiration til arbejdet. Se mere på Mikro Science Festival.
Men forskning kan man jo lave hele året rundt - og børnenes undringer stopper aldrig, heldigvis.
Det anbefales at booke forløbet i god tid.
Det pædagogiske personale får gennem forløbet redskaber til og muligheder for at øve sig i at lytte til børnenes undringer og hjælpe dem med at sætte undersøgelser i gang. Herved styrkes børnenes selvværd, alsidige udvikling og naturfaglige dannelse.
I kan finde inspiration til jeres egne forskningsforløb på https://naturvejledningdanmark.dk/projekter/mikro-science-festival-mater...