Grundskole
Billede

Beskrivelse

I forløbet "Vild natur" får eleverne indblik i variationen af liv, der findes omkring os, samt hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge denne variation.

Vi introducerer emnet ved at hilse på to af Økolariets vandrende pinde, Pil og Poul. De kan lide at spise grønne blade og vil gerne have det dejligt varmt og lidt fugtigt - men ikke for meget! Snakken om Pil og Poul danner udgangspunkt for, at eleverne selv undersøger andre dyrs krav til levesteder, hvorefter de prøver at finde frem til dyrenes ideelle levesteder.

Efter en spisepause går eleverne i mindre grupper i gang med at bygge haver, der giver optimale forhold for de dyr, gruppens børn har udvalgt. Byggeriet foregår i modelstørrelse og munder ud i, at eleverne får et diplom for arbejdet med at bygge en have til netop deres dyr. Diplomet tages med hjem og bidrager til at fastholde besøgets hovedpointer samt at danne grundlag for videre arbejde med at skabe øget biodiversitet på skolen eller omkring egen bolig.

Når de styrede aktiviteter er afrundet, er der afsat ½ time til et kort besøg i Økolariets udstillinger. Med sig rundt får eleverne et aktivitetsark, så de kan lede efter dyr og deres levesteder rundt i Økolariet.

Forløbet er gratis for institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune.

Aktiviteter

Forløbet består af: 

  • Intro v. Økolariets underviser
  • Praktiske forsøg
  • Spisepause
  • Opsamling
  • Opgavesæt i udstilling

Forberedelse

Vi forventer...
Økolariet forventer, at lærere og undervisere, der ledsager en klasse/gruppe, deltager aktivt under opholdet og tager ansvaret for klassens/gruppens færdsel og adfærd under besøget.

Efterbehandling

Undervisningsforløbet i Økolariet kan stå alene, men vi anbefaler, at det tænkes ind i et længerevarende emneforløb om biodiversitet og naturforvaltning.

Formål

Målet med forløbet er, at eleverne...

  • Får øje på den mangfoldighed af vildt liv, der findes omkring dem og forstår begrebet biodiversitet
  • Ved, at høj biodiversitet er en betingelse for sunde økosystemer
  • Ved, at forskellige dyr har forskellige krav til levesteder
  • Forstår, at vi mennesker kan være med til at skabe og bevare disse levesteder ved at indrette og ”invitere” naturen tæt på vores egne levesteder
  • Kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt

Gennem undervisningsbesøget i Økolariet og de praktiske øvelser, der arbejdes med under besøget, får eleverne viden om, hvordan vi kan etablere levesteder til dyr, der kan være givende for naturen, biodiversiteten og os selv.

Praktisk information

Udbyder
Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Biologi
Fysik/kemi
Geografi
Natur/teknologi
Pris
500 kr.
Antal
30
Periode
Hele året
Skjul detaljer

Gratis for institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune

Dette forløb kan gennemføres med én klasse ad gangen (max. 30 elever).

Varighed
3 timer
Emneområde
Bæredygtighed, klima og verdensmål
Natur, friluftsliv og udeskole
Naturvidenskab

Tilmelding

500 kr.

Gratis for institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune